Za lepší svět.
Naší vizí je vést změny v chytrých řešeních pro lepší svět.
Interview with Alexander Knauf and Manfred Grundke
Jak rozumíte pojmu "odpovědnost podniku"?
Manfred Grundke: Pro rodinný podnik nepředstavují odpovědnost a udržitelnost žádnou zvláštní výzvu. Udržitelnost je součástí toho, jak rodinný podnik vnímá sám sebe. Zatímco veřejně obchodovaná společnost se řídí především návratností investovaného kapitálu, rodinný podnik věnuje zvláštní pozornost také řádnému předání svého majetku další generaci. Přirozeným důsledkem tohoto procesu je, že všechna rozhodnutí vycházejí z udržitelných faktorů, a nikoli z krátkodobého hlediska.
Negativní aspekty manažerských rozhodnutí mohou být také trvalé. Jak zajistíte, aby byla udržitelná pouze pozitivní rozhodnutí a jejich důsledky?
Manfred Grundke: Z tohoto pohledu má udržitelnost ve společnosti Knauf velmi zvláštní postavení, protože naše přírodní zdroje jsou ukryty v lomech. Zde přikládáme velký význam rekultivaci po ukončení využívání lomu. Existuje mnoho pozitivních příkladů, které ukazují, jak se lomy využívané v průmyslovém měřítku později proměnily ve skutečné biotopy. A když si vezmete syntetickou sádru, vidíte, že nyní používáme několik milionů tun odsířené sádry ze spalin jako druhotnou surovinu. V příštích letech budeme také stále více vracet recyklovaný materiál zpět do výrobního procesu. V ideální situaci nejprve pomáháme udržovat čistotu ovzduší odsířením spalin z uhelných elektráren a vzniklou sádru z odsíření spalin používáme zpět do řetězce přidané hodnoty jako recyklovaný materiál.
Alexander Knauf: To jsou přesně dva body. Na první pohled to vypadá, jako bychom zasahovali do přírody, ale jsme schopni proměnit své jednání v přínos. Obnovený lom je biotop s vyšší druhovou rozmanitostí, než jaká zde byla dříve. Chceme tím ukázat, že nejde jen o těžbu surovin, ale o dosažení trvalého úspěchu díky spolupráci s lidmi a životním prostředím.
Rodinné podniky jsou obecně považovány za spolehlivé a důvěryhodné, ale zároveň za málo transparentní. Jak daleko byste zašli pro vytvoření důvěry prostřednictvím transparentnosti? Kde je vaše hranice?
Alexander Knauf: Myslím, že dělící čára je opravdu velmi jasná. V našem reportingu udržitelnosti jsme zvolili jednoznačné ukazatele, podle kterých chceme měřit naše kroky. Z hlediska těchto ukazatelů jsme čitelní a transparentní. Dělící čára u rodinných podniků probíhá právě mezi společností a rodinou. Rodina je soukromá, stejně jako pro nás všechny.
Manfred Grundke: Musíte také rozlišovat mezi tím, co je nutné k posouzení společnosti a jejího chování, a tím, co slouží čistě k uspokojení zvědavosti. Pokud jde pouze o zvědavost a senzaci, jsme zdrženlivější, dokonce bych řekl, že až stoprocentně. Pokud se však jedná o posouzení společnosti a jejího chování ve společnosti a v životním prostředí, v takovém případě může mít kdokoli k dispozici jakékoli informace, které jsou k tomuto účelu zapotřebí.
Knauf je celosvětově rozmanitá společnost s mnoha dceřinými společnostmi a národními podniky, které v některých případech jednají velmi samostatně. Současně máte centrální směrnice, jako jsou vaše firemní hodnoty. Jak zajišťujete, aby v zájmu udržitelnosti všichni zpívali ze stejného notového zápisu?
Manfred Grundke: Myslím, že jakákoli krátkodobá akce, která není založena na udržitelných parametrech, nakonec společnosti spíše uškodí než pomůže. Pokud by například společnost skupiny Knauf drancovala suroviny, aby ušetřila náklady na těžbu, velmi rychle by se dostala do problémů s místní veřejností nebo regionem. Pro nás je důležité, abychom podnikali společně s místními komunitami v různých regionech, a ne na jejich úkor. To je, chcete-li, samoregulační faktor, protože dotyčný by jinak poškodil sám sebe.
Alexander Knauf: Naše firemní hodnoty jsou nejlepším způsobem, jak národním společnostem uložit morální závazky. Tímto jednáním jim říkáme, co je součástí DNA společnosti Knauf a jak se mají chovat k životnímu prostředí. Myslím, že takto to v decentralizované společnosti funguje nejlépe.
Do jaké míry je koncept udržitelnosti hnací silou inovací ve společnosti Knauf?
Manfred Grundke: Technologie odsíření spalin byla nejprve vyvinuta společně firmami Babcock Noell a Knauf. Byla to společnost Knauf, která postavila první systémy. Později jsme se stáhli ze strojírenství a soustředili se výhradně na výrobu stavebních materiálů. Co se týče omítek, vyvinuli jsme omítky vhodné pro strojní zpracování. U izolačních materiálů pocházely od společnosti Knauf první pojiva pro skelnou a minerální vlnu, která neobsahovala formaldehyd. Seznam by mohl pokračovat. V každém případě byla myšlenka ekologicky šetrné technologie a moderních stavebních materiálů cíleně prosazována prostřednictvím inovací.
Alexander Knauf: K udržitelnosti nás vedou vnitřní a vnější faktory. Vnitřně máme samozřejmě přirozený zájem o optimalizaci spotřeby energie, například ve výrobě. Zároveň se nás naši zákazníci neustále ptají: Jak můžete navrhovat budovy, aby byly ještě energeticky úspornější? Jak vysoký je podíl recyklovaného materiálu ve výrobku? A tak se vnitřní a vnější faktory spojují a promítají do naší výzkumné a vývojové práce.
K tématu vašich zaměstnanců: Mnoho společností se potýká se stále většími problémy při hledání a udržení kvalifikovaných zaměstnanců. Co dělá společnost Knauf pro to, aby se zapojila do konkurenčního boje o talentované zaměstnance?
Alexander Knauf: Naši politiku bych shrnul do tří slov: přilákat, udržet a rozvíjet. Klademe velký důraz na to, aby společnost Knauf byla atraktivní pro nejlepší potenciální zaměstnance. To začíná už ve školách, kde například podporujeme iniciativu STEM pro přírodní vědy (STEM: science, technology, engineering, and mathematics). Naši zaměstnanci poskytují informace na vysokých školách a účastní se veletrhů pracovních příležitostí pro absolventy. Mnoho vysoce kvalifikovaných absolventů se rozhoduje pro vstup do rodinného podniku, protože zde mohou vidět výsledky své práce dříve, než kdyby byli jen číslem ve velké korporaci. Hodně děláme také v oblasti péče o naše zaměstnance. Její součástí jsou každodenní aktivity, ale především jde o oceňování úspěchů. Významnou součástí našeho každoročního setkání zaměstnanců je, když oceňujeme ty, kteří slaví zvláštní výročí a kteří se ukázali jako věrní firmě díky dlouholeté kompetentní a loajální službě. Uznávání úspěchů hraje ve společnosti Knauf důležitou roli. Pokud jde o rozvoj zaměstnanců, vedeme důkladné diskuse, které pak slouží jako základ pro strukturovaný rozvoj - pro vzdělávání a plánování kariéry. Pro mladé lidi je velmi důležitá rovnováha mezi pracovním a soukromým životem, což ve společnosti Knauf uplatňujeme v praxi.
Kde vidíte největší výzvy pro budoucnost společnosti Knauf?
Manfred Grundke: Sádra se jako stavební materiál úspěšně používá již více než 5000 let a jsme přesvědčeni, že se to nezmění. Pokud jde o izolační materiál, otázka energetické účinnosti bude i přes současné nízké náklady na energie opět dlouhodobým tématem a my jsme na ni dobře připraveni. Nyní jde o to vytvořit podmínky pro dalších 50 nebo 60 let úspěšného rozvoje tím, že zajistíme, aby naši zaměstnanci měli odpovídající kvalifikaci. Mnoho společností může mít podobnou strategii, ale nemají stejné zaměstnance. Ústředním úkolem bude zajistit, abychom měli přesnou kombinaci dobře kvalifikovaných a motivovaných zaměstnanců, kteří mohou v konkurenci předčit ostatní.
Jak byste popsal společnost Knauf a její výrobky za 100 let?
Alexander Knauf: Možná je třeba zvážit, do jaké míry budou základní podmínky za 100 let jiné. Myslím, že budeme pravděpodobně recyklovat podstatně více. Naše procesy budou pravděpodobně také méně náročné na pracovní sílu. Budovy se budou stavět jinak. Procesy budou více automatizované, prefabrikace bude ve stavebnictví důležitější, a proto přemýšlíme například o tom, jak se v budoucnu bude řešit modulární výstavba. Vždyť už vytiskli dům z cementu! Pokud jde o moderní stavebnictví, chceme být Applem ve stavebnictví, poskytovatelem komplexních řešení, dodavatelem systémů, hybatelem inovací. I nadále budeme investovat velmi velkou část zisku do systematického rozšiřování skupiny. To bude znamenat investice do nových zemí nebo nových pilířů podnikání, stejně jako zajištění našeho stávajícího podnikání.
Manfred Grundke: Knauf zatím vždy prokázal schopnost přizpůsobit se změnám okolních podmínek. Je možné, že přibudou dvě nebo tři nové oblasti podnikání. Zajímavým tématem budou nové materiály, které se vyrábějí podobnými technikami nebo postupy. Jedno je však zcela jisté: pokud si zachováme dynamiku a přizpůsobivost, kterou jsme prokázali v posledních 80 letech, bude velká část přidané hodnoty pocházet od společnosti Knauf.